دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با افزایش دسترسی ها به اینترنت و رویه رو به رشد آن، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی هم تحت تاثیر قرار گرفته است. دیجیتال مارکتینگ همیشه و همه جا برای ارتباط و تعامل با مخاطبان مناسب بوده است. به این معنا که شما امروزه می توانید افراد را در مکانی که در حال گذراندن وقتشان هستند مورد هدف قرار دهید و محصولات خود را معرفی کنید.

همانطور که می دانید بازاریابی آفلاین دیگر همچون گذشته موثر نیست و بهتر است با رویکردی جدید به سمت بازاریابی دیجیتال بشتابید.

در این مقاله از آکادمی مشاوره کسب و کار ستارگان پاسارگاد همراه ما شوید تا با هم به بررسی موضوع داغ و پرطرفدار بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

دیجیتال مارکتینگ راه های ارتباط مجازی

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نیل پاتل (Neil Patel) که بر طبق گفته مجلات فوربز جزو 10 دیجیتال مارکتر برتر جهان است، این­گونه به پیستی دیجیتال مارکتینگ پاسخ می­‌دهد:

« به شکلی از بازاریابی کالاها و خدمات، دیجیتال مارکتینگ گفته می شود که از راه دستگاه‌­ الکترونیکی صورت می گیرد.»

بر اساس این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهومی تقریبا جدید نیست. نخستین بازاریابی دیجیتال که در جهان انجام شد، به بیشتر از 100 سال گذشته بر می گردد. اختراع رادیو در سال 1896 صورت گرفت و به مدت 10 سال زمان برد تا به کالایی همگانی و عمومی تبدیل شود و مردم آن را خریداری کنند. از آنجا بود که تبلیغات شروع شد. اولین تبلیغات و بازاریابی مربوط به اجرای اُپرا بود که پس از پخش آن، به سرعت بلیطهای آن فروخته شد. در همان روز دیجیتال مارکتینگ به دنیا آمد.

چرا دیجیتال مارکتینگ؟

همچنان از روش‌ها و شیوه های بازاریابی سنتی در صنعت استفاده می‌شود. همچنان کمپانی ها تراکت پخش می‌کنند، بیلبورد درست می کنند و  تبلیغ تلویزیونی می کنند. اما اطرافتان را که نگاه بیندازید، کمتر کسی را خواهید دید که نظرش به تراکت‌ پخش‌ شده جلب شود و آن را بخواند و زنگ بزند.

در خودرو به غیر از راننده که حواسش به رانندگی جمع است، بقیه افراد معمولاً وقت خود را در گوشی صرف می کنند. وقتی کسی به جاده نگاه نکند، چه کسی متوجه بیلبوردها خواهد شد؟

برای مشاوره رایگان با ما در تماس باشید

مشاوره و پنجره ارتباطی

چند مزیت دیجیتال مارکتینگ

انواع رویکرد دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی برونگرا

بازاریابی برون­گرا به زبان ساده  به این معنی است که ما اول به سراغ مشتریان و مخاطبان برویم. برای مثال هنگامی که از جلوی یک مغازه رد می ‌شوید و صاحب مغازه سعی می‌کند شما را جذب محصولات داخل مغازه کند. یا هنگامی که موقع تماشای برنامه ای تبلیغات بازرگانی پخش می‌شود، در اینجا کسب ‌و کار به سراغ شما می آید. روش‌هایی همچون رپورتاژ آگهی یا تبلیغ بنری و بیلبوردی زیرمجموعه ای از بازاریابی برون گرا هستند.

بازاریابی درونگرا

اما چگونه می‌شود کاری انجام داد که خودِ مشتریان و مخاطبان به سراغتان بیاید؟ در اینجاست که رویکرد بازاریابی درون گرا مطرح می‌شود. در بازاریابی درون گرا به جای اینکه وقت و هزینه زیادی را به دنبال پیدا کردن مشتری صرف کنید، هزینه را صرف بالا بردن کیفیت رسانه‌های تان (همچون سوشیال مدیا و وبسایت) می‌کنید. با هدف جذب مشتری به گونه ای که در زمان نیاز، شما را به راحتی پیدا کند و به مسیر خرید هدایت شود.

 

کانال های اصلی دیجیتال مارکتینگ

شما با استفاده از کانال‌های مختلف و رسانه‌های گوناگون می‌توانید دیجیتال مارکتینگ را عملی کنید که در سه گروه زیر قرار گرفته اند.