خانه » دیجیتال مارکتینگ
با افزایش دسترسی ها به اینترنت و رویه رو به رشد آن، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی هم تحت تاثیر قرار گرفته است. دیجیتال مارکتینگ همیشه و همه جا برای ارتباط و تعامل با مخاطبان مناسب بوده است. به این معنا که شما امروزه می توانید افراد را در مکانی که در حال گذراندن وقتشان هستند مورد هدف قرار دهید و محصولات خود را معرفی کنید.
همانطور که می دانید بازاریابی آفلاین دیگر همچون گذشته موثر نیست و بهتر است با رویکردی جدید به سمت بازاریابی دیجیتال بشتابید.
در این مقاله از آکادمی مشاوره کسب و کار ستارگان پاسارگاد همراه ما شوید تا با هم به بررسی موضوع داغ و پرطرفدار بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.
داشتن سایت یکی از مهمترین ارکان در دیجیتال مارکتینگ است که شما با داشتن آن می توانید از ابزارهای متفاوتی برای داشتن یک سایت استفاده کنید. در این راه ما در کنار شما هستیم.
بازاریابی شبکه های مجازی یا سوشیال مارکتینگ یکی از بهترین راه ها برای جذب مخاطبینی است که در اوقات فراغت خود در حال گشتن در فضای مجازی هستند. بازاریابی شبکه های مجازی اصول و قواعدی دارد که ما می توانیم در این قسمت در کنار شما باشیم.
تبلیغات دیجیتال جزوی از اصلی ترین ستون ها در دیجیتال مارکتینگ است. تفاوت اصلی تبلیغات دیجیتال و آفلاین در این است که شما در تبلیغات دیجیتال میتوانید عملکرد تبلیغاتتان را به شکل دقیق اندازه بگیرید و آن را بهینه کنید.
نیل پاتل (Neil Patel) که بر طبق گفته مجلات فوربز جزو 10 دیجیتال مارکتر برتر جهان است، اینگونه به پیستی دیجیتال مارکتینگ پاسخ میدهد:
« به شکلی از بازاریابی کالاها و خدمات، دیجیتال مارکتینگ گفته می شود که از راه دستگاه الکترونیکی صورت می گیرد.»
بر اساس این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهومی تقریبا جدید نیست. نخستین بازاریابی دیجیتال که در جهان انجام شد، به بیشتر از 100 سال گذشته بر می گردد. اختراع رادیو در سال 1896 صورت گرفت و به مدت 10 سال زمان برد تا به کالایی همگانی و عمومی تبدیل شود و مردم آن را خریداری کنند. از آنجا بود که تبلیغات شروع شد. اولین تبلیغات و بازاریابی مربوط به اجرای اُپرا بود که پس از پخش آن، به سرعت بلیطهای آن فروخته شد. در همان روز دیجیتال مارکتینگ به دنیا آمد.
همچنان از روشها و شیوه های بازاریابی سنتی در صنعت استفاده میشود. همچنان کمپانی ها تراکت پخش میکنند، بیلبورد درست می کنند و تبلیغ تلویزیونی می کنند. اما اطرافتان را که نگاه بیندازید، کمتر کسی را خواهید دید که نظرش به تراکت پخش شده جلب شود و آن را بخواند و زنگ بزند.
در خودرو به غیر از راننده که حواسش به رانندگی جمع است، بقیه افراد معمولاً وقت خود را در گوشی صرف می کنند. وقتی کسی به جاده نگاه نکند، چه کسی متوجه بیلبوردها خواهد شد؟
برای مشاوره رایگان با ما در تماس باشید
بازاریابی برونگرا به زبان ساده به این معنی است که ما اول به سراغ مشتریان و مخاطبان برویم. برای مثال هنگامی که از جلوی یک مغازه رد می شوید و صاحب مغازه سعی میکند شما را جذب محصولات داخل مغازه کند. یا هنگامی که موقع تماشای برنامه ای تبلیغات بازرگانی پخش میشود، در اینجا کسب و کار به سراغ شما می آید. روشهایی همچون رپورتاژ آگهی یا تبلیغ بنری و بیلبوردی زیرمجموعه ای از بازاریابی برون گرا هستند.
اما چگونه میشود کاری انجام داد که خودِ مشتریان و مخاطبان به سراغتان بیاید؟ در اینجاست که رویکرد بازاریابی درون گرا مطرح میشود. در بازاریابی درون گرا به جای اینکه وقت و هزینه زیادی را به دنبال پیدا کردن مشتری صرف کنید، هزینه را صرف بالا بردن کیفیت رسانههای تان (همچون سوشیال مدیا و وبسایت) میکنید. با هدف جذب مشتری به گونه ای که در زمان نیاز، شما را به راحتی پیدا کند و به مسیر خرید هدایت شود.
شما با استفاده از کانالهای مختلف و رسانههای گوناگون میتوانید دیجیتال مارکتینگ را عملی کنید که در سه گروه زیر قرار گرفته اند.
وبسایت و فروشگاه ها اصلیترین مرکز برای مشتریان محسوب می شود. دیگر نمیتوانید همچون شرکت های سنتی با استفاده از یک فروشنده چرب زبان مخاطبان و مشتریان را جذب کنید! بنابراین باید کاری کنید که مخاطبان و مشتریان جذب سایت شما شوند.
یک استراتژی بازاریابی دیجیتال هدفمند و موفق با ساختن یک سایت کاربردی و زیبا شروع میشود! سه چیز در روند دیجیتال مارکتینگ سایت ها پر اهمیت است:
ها و ابزارهای گوناگون؛
بیایید فرض را بر این بگذاریم که وبسایت شما ساخته شده است و محتوا و محصولات آن هم در سایت بارگذاری شده است؛ حالا کاربران و مخاطبان به چه صورت باید وبسایت را پیدا کنند و محتواها را بخوانند؟
اینجا است که سئو SEO باید وارد عمل شود. سئو به معنای بهینه ساختن وبسایت برای موتورهای جست و جو است. هنگامی که سایت و محتوای آن برای بهینه باشد، سایت در جایگاه اول در نتایج جستجوی مخاطبان و کاربران و در صفحۀ SERPقرار میگیرد. بدیهی است که هر چه جایگاه در صفحه بالاتر باشد، مخاطبان و مشتریان بیشتری جذب سایت شما خواهند شد. جذب کاربران بیشتر مساوی است با فروش و سود بیشتر.
همانطور که گفتیم، عادات خرید کالا در مشتریان دچار تغییر شده است و اغلب افراد پیش از ثبت خرید خود، به دنبال دریافت کردن اطلاعات معتبر و موثق هستند پیش از آنکه انتخاب خود را انجام دهند. منابع بسیار زیادی برای پیدا کردن چنین اطلاعاتی وجود دارد. اما کی بهتر از خود شما؟ قطع به یقین شما بهتر از هرکسی میتوانید محصولاتتان را معرفی کنید! اینجاست که بهترین کار تولید و استفاده ازبازاریابی محتوا یا Content Marketing است. بازاریابی محتوا به معنای جذب کردن مخاطب و مشتری از راه تولید محتوای با کیفیت و سئو شده، به صورتی که مشتریان را به سمت خرید از سایت هدایت کند.
چند نفر را میشناسید که از رسانه های اجتماعی استفاده نمی کنند؟ همه ما بیش از 90 درصد افرادی که میشناسیم حداقل از یک شبکۀ اجتماعی همچون اینستاگرام و یا تلگرام استفاده میکنند.
در بازاریابی شبکه اجتماعی شما باید در جایی حضور داشته باشید که عموم یا اکثر مردم در آن جا هستند. پیج شما در این شبکههای اجتماعی همچون مغازهای است که برای اجاره کردن آن هزینهای پرداخت نمی کنید اما با این حال میتوانید به تعدادی بسیار زیادی زیادی از مشتریان و مخاطبان دسترسی داشته باشید.
در سال 2014 کمپانی مک کینزی (McKinsey and Company) تحقیقاتی در رابطه با Email Marketing انجام داد. به طرز جالبی بر اساس نتیجه این تحقیقات، متوجه شدند که به ازای هر واحد پولی که در Email Marketing سرمایهگذاری می کنند، 40 برابر برای بازگشت سرمایهشان ایجاد میشود؛ البته که ایمیل مارکتینگ به نسبت دیگر شیوه های بازاریابی دیجیتال حساستر است.
بازاریابی پیامکی معمولا برای آن دسته از کسب و کارها مناسب است که هنوز اول راهشان هستند و نمیخواهند به هیچ عنوان هزینه زیادی را برای بازاریابی و تبلیغات صرف کنند.
تبلیغات دیجیتال جزوی از اصلی ترین ستون ها در دیجیتال مارکتینگ است. تفاوت اصلی تبلیغات دیجیتال و آفلاین در این است که شما در تبلیغات دیجیتال میتوانید عملکرد تبلیغاتتان را به شکل دقیق اندازه بگیرید و آن را بهینه کنید.
سئو سایت
کمپین فروش
طراحی سایت
تبلیغات بلاگری
تولید محتوا ویدئویی
کوچینگ فردی
کوچینگ سازمانی
کوچینگ کسب و کار
عرضه یابی کسب و کار